‘Onze acties zijn zeker de gezelligste’

Afbeelding
Foto van 10 'Kuubistinnen', een groepje vrouwen die samen actie voeren voor het goede doel.

Samen fondsen werven voor een goed doel met de Kuubistinnen

Enkele Kuubistinnen zijn niet aan hun proefstuk toe. Donorinfo sprak met Liesbet Sourbron, Katleen Craenen en Elvira Van den Branden over engagement, verbinding en zotte ideeën.

Hoe is dit avontuur begonnen?

Elvira: ‘We moeten misschien in de eerste plaats naar Liesbet kijken. Zij is voortdurend op zoek naar projecten om zich bezig te houden en mensen samen te brengen.’

Katleen: ‘Die eerste actie tegen kanker kwam net op een moment dat zowel mijn vader, mijn schoonvader als mijn schoonzus met die ziekte geconfronteerd werden. En toen kwam het zotte idee van mijn buurvrouw Liesbet, ik wilde toch meer gaan lopen, dus ik was mee. En Elvira is toen ook op de kar gesprongen.’

Liesbet: ‘Dat onderwerp, dat veel mensen raakt, is inderdaad een aanknopingspunt. Maar de Kuubistinnen en de Expeditie Natuurpunt waren wel Katleen haar idee.’

Katleen: ‘Dit jaar zaten we al zo lang thuis. Dus toen ik de actie van Natuurpunt zag passeren was ik meteen enthousiast: eind juni gaan kamperen, sporten, natuur, en nog een goed doel ook. Ik stuurde het rond en voilà, we waren vertrokken.’

Vertel eens hoe de actie in elkaar zit? 

Elvira: ‘Je kan per team inschrijven voor Expeditie Natuurpunt, een tweedaagse sportieve uitdaging in de natuur. Je hebt keuze uit fietsen, wandelen, en eentje waarbij je de eerste dag kanovaart en de tweede dag 40 km wandelt; dat gaan wij doen.’

‘Ieder team zamelt 1500 euro sponsorgeld in, naast het inschrijvingsgeld. De Kuubistinnen zijn met 2 teams van 5 ingeschreven, met telkens 1 teamcoach. Voor alle inzamelacties die we ondernemen bundelen we ook met alle 10 de krachten.’

Katleen: ‘Zo hebben we een Valentijnsmand samengesteld en verkocht. Iedereen leverde een bijdrage: er waren kinderen die hartjes maakten, er waren koekjes, badzout, massageolie… De voorbereidingsfase is misschien nog het leukst!’

Elvira: ‘We hebben de mand vooral verkocht in de buurt. Mensen konden ook kiezen om een wandeling door de wijk te doen, waarbij ze op verschillende adresjes hun mand konden vullen. Hier en daar kregen ze daar nog een serenade van een van de deelnemers of een babbeltje bij.’

Liesbet: ‘We deden ook een muffinverkoop, en we hebben een ‘niet-carwash’ gedaan: mensen brachten hun fiets of hun wandelschoenen en die maakten we schoon.’

‘Het dochtertje van een van de deelneemsters heeft dan weer rond nieuwjaar koekjes gebakken en verkocht in de familie. En mijn Iraanse buurvrouw maakte halva, een Perzische specialiteit. Ze zag ons bezig tijdens de Valentijnsactie en wilde ook iets doen. Haar dochter is met de halva van deur tot deur gegaan en heeft op het pleintje iedereen laten proeven voor een vrije bijdrage.’

Afbeelding
De Valentijnsmand van de Kuubistinnen

Vonden jullie het makkelijk om mensen om een bijdrage te vragen?

Liesbet: ‘Het is makkelijker als je iets leuks aanbiedt. Dat de Valentijnsactie en de niet-carwash sociale evenementen waren, binnen de mogelijkheden van de coronamaatregelen, maakte mensen enthousiast en ook wel vrijgevig.’

Elvira: ‘Gewoon geld vragen zou ik moeilijker vinden. Het is leuk om iets tastbaars in ruil te geven. En dan geven sommige mensen toch gewoon. Ze kunnen niet komen, maar willen wel storten. Of ze zeggen ‘ik stort en je ziet maar of er nog een mand over is.’

Katleen: ‘Nu verkopen we inheemse plantjes voor de tuin, die we krijgen via een samenaankoop van Natuurpunt. Dat blijkt dan weer andere mensen te interesseren.’ 

Hoe belangrijk is het goede doel voor jullie in heel deze actie?

Elvira: ‘Het creëert een gelegenheid. Zo hebben we ooit een huiskamerconcert georganiseerd. Zonder goed doel zou ik dat nooit doen, hoe leuk ik dat ook vind.’

Liesbet: ‘Het brengt mensen toch op een andere manier bij elkaar. Die groep van 10 Kuubistinnen zouden anders waarschijnijk nooit samen zoiets gedaan hebben.’ 

Katleen: ‘Het motiveert ook. Of je nu in een chique villa woont of in een klein appartementje, iedereen heeft een plekje in het groen nodig. Dat motiveert mij om een paar weekends tijd te steken iets wat mij persoonlijk niets oplevert.’

Wat maakt een evenement van een goed doel voor jullie geslaagd?

Liesbet: ‘Gewoon dat ze iets tofs organiseren. En er zijn ook commerciële organisaties die spectaculaire ervaringen organiseren, maar heb ik liever dat mijn inschrijvingsgeld naar een goed doel gaat. De organisatie is dan iets minder fancy maar sympathieker.’

Elvira: ‘Sterker eigenlijk, ik heb vorige week een wandeling gedaan die erg lijkt op de ‘Walk for Nature’ van Natuurpunt binnen enkele weken (nog een andere actie, red). Maar de Walk for Nature is goedkoper en gaat door stukken natuur die Natuurpunt rond Mechelen met elkaar willen verbinden. Dat is veel interessanter. Een evenement met een link met de missie van de organisatie, dat heeft toch een meerwaarde.’

Moeten mensen geld geven aan goede doelen? Is dat niet de taak van de overheid?

Elvira: ‘Wel, Natuurpunt bijvoorbeeld wil stukken grond opkopen om groene gebieden met elkaar te verbinden. Daar zijn niet altijd subsidies voor beschikbaar. Wij willen dat een duwtje in de rug geven. Zodat we voor een kleine versnelling zorgen.’

Liesbet: ‘Ik geloof ook wel dat organisaties dankzij deze acties gemakkelijker hun visie in de praktijk kunnen omzetten, meer autonomie krijgen. Zo kunnen ze investeren in noden die de politiek nog niet opgepikt heeft. Dankzij hun eigen middelen kunnen ze daar veel rapper op inspelen dan wanneer ze moeten wachten op groen licht van de overheid.’

‘Via die weg kunnen ze bovendien weer signalen geven aan de politiek. Het gaat dus niet alleen om het geld, maar ook om het signaal dat er zoveel steun is voor een bepaalde zaak.’

Katleen: ‘Doe wat je zelf kan doen, dat speelt voor mij ook wel. Ik denk dat je als mens die het voldoende breed heeft niet moet wachten op de overheid, en dan maar mopperen als het niet in orde is.’

Elvira: ‘Voor Kom op tegen Kanker dacht ik even: ik loop nooit, dat ligt mij niet. Maar toen bedacht ik: mensen met kanker hebben daar ook niet voor gekozen, dat ligt hen ook niet, en die moeten er ook door. Ik zie daar ergens een parallel in.’

‘En binnenkort zijn wij met 10 personen die door die natuur hebben gewandeld. Wij vertellen dat rond, we hebben nu dit gesprek. Natuurpunt maakt ons een beetje tot ambassadeurs.’

Hoe kiezen jullie een goed doel?

Elvira: ‘Goede vraag, er zijn er zoveel! Ik heb ooit, toen ik bij een nieuwe job het geluk had om een salarisverhoging te krijgen, besloten om een paar kindjes te gaan steunen via Plan International. Sindsdien is dat er voor mij. Daardoor zit ik niet meer dagelijks met dat dilemma ‘welk goed doel moet ik vandaag steunen, hoe moet ik het aanpakken’.’

‘En als ik word aangesproken op straat geeft dat mij de keuze. Ik kan steunen maar als ik dat niet doe, dan weet ik dat ik toch elders steun.’

Liesbet: ‘Voor dit soort acties waarvoor je veel geld moet inzamelen, begint het wel met de vraag: hebben zij een tof en inspirerend aanbod? Het gaat mij om ervaringen die je op je eentje niet zou opdoen. En dan ga je kijken of er een match is met het goede doel.’

Doen jullie ook onderzoek naar de organisatie zelf?

Elvira: ‘Ik doe daar geen research rond. Maar als ik twijfels zou hebben bij de integriteit van een bepaalde organisatie, dan zou ik niet meestappen in hun verhaal.’

Katleen: ‘Een huis van onze ouders is recent verkocht. Van mijn deel wilde ik een paar duizend euro weggeven. Nu heeft onze vader heel lang vrijwilligerswerk gedaan bij een armoedeorganisatie in Leuven. Omdat onze papa daar jarenlang met mooie verhalen van terugkwam, heb ik daaraan gegeven. Een persoonlijke connectie is dikwijls een eerste stap om te geven. En dan het thema, en dan check je de organisatie.’

Liesbet: ‘Kom op tegen Kanker nodigt een keer per jaar alle mensen die iets hebben bijgedragen uit op een event. Daar worden alle cijfers voorgesteld en vertellen ze wat ze ermee hebben gedaan. Dat is natuurlijk ook PR, maar ze proberen op die manier toch ook transparant te zijn. En het is ook een bedankingsdag; het is fijn om gewaardeerd te worden. Want je steekt er toch heel veel tijd in.’

Jullie kenden Donorinfo niet. Zou die website voor jullie nuttig zijn?

Liesbet: ‘Ja, zeker als het gaat om kleinere, minder bekende organisaties, dan zou ik daar zeker wel gaan checken.’

Elvira: ‘Of juist heel grote organisaties. Omdat ze zo groot zijn, geloof ik wel dat hun aanpak doordacht en professioneel is. De keerzijde is dat zo’n grote organisatie veel geld kost om te doen draaien. Er zal dan wel eens hier en daar een minder slimme investering zijn. Maar daar heb je geen zicht op als particulier. Dus zo’n platform zou mij ook helpen om hun algemene plaatje na te kijken, of ze recht in hun schoenen staan.’

Ik hoor ook heel veel gezelligheid en verbinding in jullie verhalen

Liesbet: ‘Ja, want onze acties zijn zeker niet de meest efficiënte qua return en investering, maar wel de gezelligste denk ik.’

Katleen: ‘We zijn ook heel goed in zelfsponsoring, omdat we onze eigen acties zo leuk vinden.’ (Algemene hilariteit en instemming)

Elvira: ‘Ik heb al heel veel muffins gegeten. En het is dan niet erg dat het dure muffins zijn, die smaken beter dan andere dure muffins.’

Dus als ik het goed begrijp is het na juni niet gedaan met dit soort acties voor jullie?

Katleen: ‘We gaan dat niet elk half jaar doen, maar als de goesting en het moment er terug zijn, dan zal er wel weer iets passeren.’

Wil je de Kuubistinnen steunen? Er zijn nog inzamelacties, allemaal terug te vinden op deze pagina’s: https://expeditie.natuurpunt.be/project/29320 - https://expeditie.natuurpunt.be/project/29311