Een terugblik op de laatste Donorinfo inspiratiesessie

De 3e editie van de inspiratiesessie voor de fondsenwerving was wederom een succes, dankzij iedereen die aanwezig was ! Met meer dan 100 ingeschreven en 3 inspirerende sessies voor nieuwe fondsenwervingsmogelijkheden.

Hieronder volgt een korte samenvatting van de 3 sessies:

Tijdens het eerste deel sprak Ewald Verhoog, een specialist in digitale fondsenwerving, over het bepalen van doelstellingen, het segmenteren van donateurprofielen en A/B-testen van zowel tekst als afbeeldingen.

Lees meer over zijn werk in het volgende artikel of bekijk deze video.

In het tweede deel,  

  • een boeiende presentatie van Pauline Chauvel, fondsenwervingscoördinator voor Amnesty International Belgique francophone, die 2 innovatieve campagnes, gericht op nieuwe digitale gemeenschappen, in detail beschreef. Enkele punten om te onthouden:
    • Het combineren van fondsenwerving en sensibilisering versterkt enorm de impact van de campagne
    • Hun actie naar gaming toe was zeer positief, want ze was grotendeels rendabel en hielp om een echte nieuwsgierigheid en een uitgesproken interesse van bepaalde streamer-gemeenschappen tijdens hun gaming-evenement aan het licht te brengen
    • Deze gemeenschappen zijn echter moeilijk te behouden 
    • De HURRA-campagne, die gericht was op de WEB 3.0-gemeenschap, was ambitieus, de uitvoering was top en toch voldeed ze niet aan de verwachtingen. 
    • Het werven van fondsen bij totaal verschillende doelgroepen brengt een element van het onbekende met zich mee en daarom een risico dat moeilijk vooraf in te schatten.
  • Maxime Bouckaert van Koalect deelde ervaringen in e-mailsegmentatie, QR-code en peer to peer van Rikolto, Les Banques Alimentaires Belges en Light For the World en Jeroen Brugge, Head of Fundraising bij 11.11.11 illustreerde verschillende online fondsenwervingscampagnes.

Nogmaals hartelijk dank aan iedereen die deelnam aan dit evenement en aan de verschillende sprekers voor hun inspirerende presentaties.
Naar aanleiding van de positieve resultaten van de enquête zal Donorinfo doorgaan met het organiseren van 2 inspiratiesessies. De volgende vinden plaats in het najaar.