6 x inspiratie voor foto’s met een kwetsbaar publiek

Een mooie foto zegt meer dan 1000 woorden. Dat is zeker zo als je mensen wil oproepen om jou te steunen. Daarom moedigt Donorinfo haar goede doelen aan om hun fiche op donorinfo.be te illustreren met sprekende foto’s. Foto’s van de mensen die je helpt, liefst terwijl ze in de camera kijken, zijn het meest persoonlijk. Maar hoe doe je dat als je werkt met een kwetsbaar publiek, van wie je niet zomaar foto’s online kan zetten?

Een kwetsbaar publiek vraagt een zorgvuldige aanpak 

Op donorinfo.be is dat een vraag waar heel wat goede doelen mee worstelen. Werk je met jonge kinderen, mensen met een handicap, mensen in een kwetsbare situatie…? Dan wil je heel zorgvuldig omspringen met hun privacy. Het is niet altijd evident om van deze mensen toestemming te vragen of te krijgen om foto’s online te zetten.

Gelukkig zijn er heel wat creatieve manier om toch dat persoonlijke gevoel over jouw organisatie over te brengen op mogelijke schenkers. We tonen je enkele inspirerende voorbeelden uit onze database.

Image
AIC Solidarités op donorinfo.be - 2 vrouwen

1.     Ga in gesprek met je doelpubliek

Misschien veronderstel je te snel dat mensen niet op de foto willen. Als je werkt met volwassenen die hun toestemming kunnen geven, kan je misschien toch iemand vinden die bereid is om te poseren. Misschien is het zelfs een optie om een vergoeding te geven voor de foto. Ga na wat voor jouw doelpubliek mogelijk is, alle respect en zorgvuldigheid in acht genomen (foto AIC Solidarités).

Image
Monte Rosa op donorinfo.be - begeleidster met 2 kinderen gefotografeerd van op de rug
2.     Fotografeer mensen zonder hun gezicht te tonen

Doe een fotoshoot waarbij je de gezichten van je doelpubliek niet toont. De foto’s van Het Open Poortje en Monte Rosa maar ook van vele anderen bewijzen dat je ook dan een mooi en sprekend beeld van je werking kan geven. Staan er ook begeleiders op de foto? Eventueel kunnen zij – met hun toestemming uiteraard – wél in de camera kijken en zo de blik van bezoekers aan de website helpen vangen.

Image
Kinderen onherkenbaar met geknutselde maskertjes
3.     Maak mensen onherkenbaar – maar op een goede manier

Sommige organisaties bezorgen ons foto’s waar de gezichten digitaal onherkenbaar zijn gemaakt, bijvoorbeeld door ze te blurren of er iets overheen te plakken. Dat geeft een bevreemdend effect, en raden we niet aan. Kinderen kan je wel vragen om zich te verkleden, bijvoorbeeld met een zelfgeknutseld masker. Dat komt natuurlijk over en de kinderen blijven onherkenbaar. (deze foto plukten we van Flickr om de tip te illustreren).

Image
Acceuil et Familles op donorinfo.be - tekeningen van de kinderen
4.     Werk met tekeningen

Accueil et Familles bezorgde ons prachtige foto’s van kindertekeningen, die perfect het werk van de organisaties illustreren. De kindertekeningen geven een persoonlijke touch en zijn erg mooi om naar te kijken. Vraag aan de mensen met wie je werkt om zelf je activiteiten uit te beelden in een tekening of een knutselwerk.

Image
AAFU op donorinfo.be
5. Gebruik een illustratie of een campagnebeeld

 Zijn foto’s voor jou geen optie? Neem dan in de plaats van een fotograaf een goede designer of illustrator onder de arm en investeer in enkele sprekende beelden. Je zal ze nog vaak kunnen gebruiken. Dit meisje op haar koffer verbeeldt het werk van AAFU asbl.

Image
Alba vzw op donorinfo.be - Tafel met banner 'Welkom Thuis'
6. Maak foto's zonder mensen die toch een persoonlijk beeld geven van je werking

Je kan ook kiezen voor een foto zonder mensen. Zorg dan dat het beeld toch een verhaal vertelt. Op de foto van Alba vzw staat niemand afgebeeld, maar je kan je de mensen voorstellen die straks hun benen onder de tafel zullen schuiven. Hou er wel rekening mee dat een foto zonder mensen snel onpersoonlijk wordt, en je dus echt goede foto's moet zoeken.

Wat doe je beter niet?

Zoek inspiratie bij andere organisaties en wees creatief. De volgende oplossingen werken volgens ons minder goed:

  • Zoals hierboven al gezegd, komen foto’s die digitaal onherkenbaar zijn gemaakt, soms bevreemdend over.
  • Een foto van een gebouw of een lege ruimte is weinig inspirerend. 
  • Stockfoto’s komen vaak onecht over. Probeer te zoeken naar beelden van je eigen werking.
  • Gebruik zeker geen foto’s waar je geen eigenaar van bent, of waar je geen toestemming voor hebt gekregen.
  • Vermijd te kleine of donkere foto’s of foto’s van slechte kwaliteit. Bezorg ons je foto’s in de grootst mogelijke resolutie.
  • Een fiche zonder foto zal veel minder de aandacht vangen. Probeer zeker op een of andere manier een goed beeld te vinden.